SOLA

SOLA is a video game that embodies the climate of tension, discomfort and fear that can be experienced while walking alone at night in cities where gender-based violence is embedded in everyday life. SOLA challenges the usual understanding of games as a source for entertainment and it builds on the concept of play to explore a video game as an instrument for conceptual thinking and a tool to work through social issues.

Street harassment sits on the base of a structure that perpetuates a culture of violence. Feminicide is the ultimate link of a chain of violence entrenched in a structure that exploits, desecrates and discards our bodies. There was one feminicide every 30 hours in Argentina in 2017. We were told that it was our responsibility to not be aggressed, raped or even killed. (extract from “A Research-Creation Approach to Gender-Based Violence” Isidori 2018)

How do we get back home? 

Do we walk or take a cab? 

Do we take the short cut, or the better- lit path? 

Do we let someone know that we are on our way 

just in case we never arrive? 

We were taught how to walk with fear. 

We were taught how to be constantly alert. 

We were taught to be suspicious of the stranger. 

We learned how to be constantly afraid 

while doing something as simple as walking alone at night. 

We were taught that it was our responsibility 

to not be assaulted, raped or killed. 

Conception and direction: Agustina Isidori

Collaborators: Etienne Brunelle-Leclerc and Samuelle Bourgault

 
 
 

Exhibitions & Presentations

 
  • HomoLudens Videojuegos para entender el presente - Spain tour | 2021 - 2025

  • Antifa Art&Games. Bari, Italy | 2019

  • Teorema Festival de Arte Interactivo. Bartcelona, Spain | 2018

  • WePlay! Barcelona, Spain | 2018

  • Whaaat?! Festival for games and experimental interactions. Boulder Colorado, U.S. | 2018

  • ARS ELECTRONICA Festival - Taking Care Exhibition. Linz, Austria | 2018

  • You Are Here. Concordia Uni. Montreal | 2018

  • Synopses. Concordia University. Montreal | 2018.

  • FDG. International Conference on the Foundations of Digital Games. Cape Cod, USA | 2017

  • The Ammerman Center for Arts and Technology

  • Symposium. New London, U.S | 2017

  • Curieux de Jeux / Game Curious Montréal. UQAM | 2017

  • Game On Festival. Buenos Aires, Argentina | 2017

    Presentations & Published text

  • MAC Musée d’Art Contemporain de Montreal

  • Exhibition “Mundos” | 2017

  • ISEA 2019 - Paper: Gender-based Violence and Video Games: Towards a Socially Responsible Design Practice

  • COMPOSITE # 13 Montreal | 2017

  • Spirale Magazine Culturel. SOLA. Special Issue Women and Mass violence

  • FDG 2018 - Paper: Gender-based Violence and Video Games: Towards a Socially Responsible Design Practice

  • Paratext - Hangar Centre - Barcelona | 2017TEOREMA Festival. Barcelona, Spain. 2018.

 
 
SOLA Spirale.jpg

Spirale Magazine culturel / Special issue FEMMES ET VIOLENCE DE MASSE - WOMEN AND MASS VIOLENCE 

 

PRESS

 
 
SOLA_#8MDiarioLaCapitalRosario (1).jpg

8#M / NI UNA MENOS “No fear on the street” by Patricia Martino (LA CAPITAL newspaper, print)

 
Iprofesionales nota SOLA_resized.jpg

"SOLA, a video game to create awareness about gender-based violence” by Andrea Catalano


 
 
Malditos Nerds nota SOLA_Resized.jpg

“SOLA, video games can also talk about feminicide” by Florencia Orsetti

SOLA

SOLA recrea la experiencia personal de caminar con miedo por la noche en ciudades donde la violencia de genero está constantemente presente en el día a día. ¿cómo se siente caminar con el peso del miedo sobre el cuerpo?

 

nos enseñaron a caminar con miedo, a temer del desconocido, a tener extremo cuidado al caminar solas de noche. ¿cómo volvemos a casa? ¿caminamos, nos tomamos un colectivo, un taxi? ¿elegimos el camino más corto o el más iluminado? ¿avisamos a alguien que estamos en camino para que se preocupen si no llegamos nunca? nos dijeron que era nuestra responsabilidad el no ser agredidas, violadas, matadas. nuestros cuerpos están enmarcados en una estructura hetero-patriarcal, minada por un pensamiento capitalista en donde el cuerpo-objeto es percibido como explotable y desechable. dentro de este mandato y estructura machista, el espacio público se inscribe como aquel lugar en donde nuestros cuerpos son robados y posteriormente desechados como basura. cuando hablamos de feminicidio hace falta entender que nos referimos al último eslabón de una cadena de violencia naturalizada que es continua y periódicamente ejercida sobre el cuerpo: desde la violencia verbal, el piropo callejero hasta la aplicación de modos de tortura y ejecución sobre nuestros cuerpos.  

 

SOLA experimenta con y cuestiona lo que comúnmente se entiende como un medio de entretenimiento: los videos juegos. Tomando como base el concepto de juego, SOLA se propone como una herramienta para generar pensamiento critico y reflexión/acción en torno a la temática de acoso callejero.